rené mensink interieurarchitect

ADVIES AAN 8 SCHOLEN WAARVAN 2 NIEUWBOUW.

Soolva

Twee van de acht scholen waren bezig met nieuwbouw. Roel Hoogendoorn (bovenschoolse directeur) vroeg mij “we willen ons onderscheiden”. De twee basis scholen; De Verschoor (Sleeuwijk) & Sigmund school (Werkendam) werden ieder in hun eigen plaats onderdeel van een brede school waar verschillende functies als basisscholen,  kinderopvang ( KDV, BSO en PSZ ) bibliotheek en sportcentrum bij elkaar komen in een gebouw. De klassen grenzen aan een groot binnenplein. Een plein voor instructie en overleg.  Hier kan ook geconcentreerd gewerkt  worden.

Wat kunnen we hergebruiken

Hoe zien de lokalen er nu uit en wat kunnen we hergebruiken in de nieuwe school. Na alle informatie te hebben verzameld over de lessen en het meubilair, werk ik het concept uit.

Opdrachtgever

Land van Altena

Locatie

Werkendam & Sleeuwijk

Rol

Ontwerp & realisatie

GALERIJ

REACTIE

Hoe leuk is het voor de kinderen dat de meubel elementen op het plein ruimte geeft voor eigen inbreng!

Roel Hoogendoorn

bovenschoolse directeur

Kasten zelf ontworpen

De hoge gesloten zwarte kasten in de lokalen zijn op maat gemaakt om alle lesmateriaal aan het oog te onttrekken. De gegraveerde letters en cijfers op de kasten zijn subtiel maar goed zichtbaar. De kinderen en hun werkjes geven de kleur in het klaslokaal

Les op het plein.

Voor het middenplein zijn woorden genoemd als: overzicht, spel, geborgenheid, concentratie, overleg en instructie. Al deze woorden zijn vertaald in diverse meubel elementen. Zo is er een grote tafel waar de dag voor het team begint en men zichtbaar is voor de ouders. Deze tafel kan later op de dag weer gebruikt worden door de kinderen voor een leer-opdracht.

Rust in de klas door gesloten kasten en mooie basis materialen. De kinderen en de werkjes geven de kleur in de klas

Poefs gestapeld

De poefs zijn ontwikkeld voor de instructie bij het digibord. Tevens worden ze ook gebruikt op het plein als extra zitelement. Ik had van te voren niet kunnen bedenken wat de kinderen er allemaal van gingen maken. Ik heb ze al opgestapeld gezien en waar een paar kinderen beschut achter zaten.

Huisje als concentratie-plek

De huisjes worden door alle leerlingen graag gebruikt om in te werken. Door de filtering van het licht heeft men het gevoel onder een boom te zitten.

School in beweging

De meubels zijn allemaal zo ontworpen dat deze verplaatst kunnen worden waarvan sommige met wielen. Zo kan er bij een voorstelling op het plein alle meubels samengesteld worden als tribune.worden door de kinderen voor een leer-opdracht.