Twee van de acht scholen waren bezig met nieuwbouw. Roel Hoogendoorn (bovenschoolse directeur) vroeg mij “we willen ons onderscheiden”. De twee basis scholen; De Verschoor (Sleeuwijk) & Sigmund school (Werkendam) werden ieder in hun eigen plaats onderdeel van een brede school waar verschillende functies als basisscholen, kinderopvang ( KDV, BSO en PSZ ) bibliotheek en sportcentrum bij elkaar komen in een gebouw. De klassen grenzen aan een groot binnenplein. Een plein voor instructie en overleg. Hier kan ook geconcentreerd gewerkt worden.
Hoe zien de lokalen er nu uit en wat kunnen we hergebruiken in de nieuwe school. Na alle informatie te hebben verzameld over de lessen en het meubilair, werk ik het concept uit.
Land van Altena
Werkendam & Sleeuwijk
Ontwerp & realisatie
GALERIJ
REACTIE
bovenschoolse directeur
De hoge gesloten zwarte kasten in de lokalen zijn op maat gemaakt om alle lesmateriaal aan het oog te onttrekken. De gegraveerde letters en cijfers op de kasten zijn subtiel maar goed zichtbaar. De kinderen en hun werkjes geven de kleur in het klaslokaal
Voor het middenplein zijn woorden genoemd als: overzicht, spel, geborgenheid, concentratie, overleg en instructie. Al deze woorden zijn vertaald in diverse meubel elementen. Zo is er een grote tafel waar de dag voor het team begint en men zichtbaar is voor de ouders. Deze tafel kan later op de dag weer gebruikt worden door de kinderen voor een leer-opdracht.
De poefs zijn ontwikkeld voor de instructie bij het digibord. Tevens worden ze ook gebruikt op het plein als extra zitelement. Ik had van te voren niet kunnen bedenken wat de kinderen er allemaal van gingen maken. Ik heb ze al opgestapeld gezien en waar een paar kinderen beschut achter zaten.
De huisjes worden door alle leerlingen graag gebruikt om in te werken. Door de filtering van het licht heeft men het gevoel onder een boom te zitten.
De meubels zijn allemaal zo ontworpen dat deze verplaatst kunnen worden waarvan sommige met wielen. Zo kan er bij een voorstelling op het plein alle meubels samengesteld worden als tribune.worden door de kinderen voor een leer-opdracht.